Kennis & inspiratie (123 posts)
Netwerk: vraag & aanbod
Algemeen
Kennis & inspiratie
Gezonde leefstijl
Organisatie & beleid
Pedagogisch handelen
Vaardig in bewegen
Veilig sportklimaat
Pedagogisch/didactisch
Betrokkenheid
Motivationeel
Ontwikkelingsgericht
Sociaal veilig
Training- & lesplan
Veilig sportklimaat
Grensoverschrijdend gedrag
Melden
Preventie
Vaardig in bewegen
Balanceren
Bewegingsagogie
Draaien en/of rollen
Dribbelen en/ of drijven met de voet
Duwen en of trekken
Glijden en/of rijden
Gooien en vangen
Klimmen/ klauteren
Motorische ontwikkeling
Ontwijken
Schoppen, schieten en/of passen
Slaan en/of stoten
Springen
Steunen
Stuiteren en/of dribbelen met de hand
Wandelen, rennen en sprinten
Zwaaien
Gezonde leefstijl
Bewegen
Omgeving
Positieve gezondheid
Slaap
Voeding
Organisatie & beleid
Accommodatie
Financiƫn
Kader
Leden
Maatschappelijk
Organiseren
Leeftijd
0-4 jaar
13-18 jaar
18+
5-12 jaar
Vorm
Artikel
Film (oefenstof, webinar, kennisclips)
Podcast
Hoe je als sportaanbieder meer kunt betekenen voor jongvolwassenen met overgewicht
Auteur Brecht Beerens
Hoe kunnen we hier bewustwording voor creëren en er samen voor zorgen dat het effect van stigma’s en vooroordelen niet meer onderschat wordt?
Het was 2 weken geleden de week van de inclusie, naar aanleiding van deze indrukwekkende week willen we aandacht vragen voor het belang van een inclusieve sportomgeving, waarin jongvolwassenen met overgewicht zich welkom en ondersteund voelen. Veel jongvolwassenen met overgewicht hebben drempels ervaren in de sportwereld, van stigma tot ontoegankelijke faciliteiten. Als sportaanbieder kun jij hen helpen die drempels te verlagen en sport voor hen een positieve ervaring te maken. Om sportaanbieders te ondersteunen bij het creëren van een inclusieve omgeving, hebben we een praktisch stappenplan opgesteld:
- Creëer een veilige en uitnodigende sfeer: Maak duidelijk dat jouw vereniging iedereen verwelkomt en focust op plezier en gezondheid in plaats van prestaties.
- Overweeg om specifieke lessen aan te bieden die zijn gericht op een diverse groep, zoals een “inclusief sporten”-groep.
- Opleiden van trainers en coaches: Zorg ervoor dat trainers weten hoe ze jongvolwassenen met overgewicht kunnen begeleiden, zonder stigmatiserend te werken. Er zijn trainingen beschikbaar waarin coaches leren hoe ze motiverende en positieve ondersteuning kunnen bieden, aangepast aan ieders individuele mogelijkheden en doelen.
- Pas het sportaanbod aan: Zorg voor een aanbod dat past bij alle niveaus, zodat iedereen mee kan doen. Denk aan laagdrempelige sporten of beweeglessen gericht op het opbouwen van conditie zonder prestatiedruk. Zoals bijvoorbeeld zwemlessen waarbij jongvolwassenen met overgewicht minder last hebben van hun gewricht wat blessures voorkomt en de drempel verlaagd.
- Gebruik beschikbare subsidies en ondersteuning: Er zijn subsidies beschikbaar die specifiek bedoeld zijn voor inclusieve sportinitiatieven. Denk aan subsidies voor het organiseren van speciale sportprogramma's of het verbeteren van toegankelijkheid binnen je sportfaciliteiten. Als u met dit thema aan de slag wilt, kunt u ook contact opnemen met de buursportcoach in jouw buurt die jou doelgericht helpt.
Als je een sportaanbieder bent met mooie ervaringen met deze doelgroep, deel je verhaal! Hierdoor inspireer je andere sportclubs om hier ook mee aan de slag te gaan. Op deze manier kunnen we samen een netwerk creëren van inclusieve sportaanbieders en jongvolwassenen met overgewicht ondersteunen.
Sociaal veiligPositieve gezondheid
Bewegen
Maatschappelijk
Artikel
Tennisvereniging Rapiditas zet in op gezonde keuzes in de sportkantine!
Auteur Marleen Kokke namens Wij zijn Groen, Gezond en in Beweging Nijmegen
Bij Tennisvereniging Rapiditas draait het niet alleen om prestaties op de baan, maar ook om een gezonde leefstijl. ‘Wij bieden in onze sportkantine steeds meer gezondere keuzes aan, zoals drankjes zonder suiker en gezonde broodjes. Hiermee streven we naar een omgeving waar de keus voor gezonder eten en drinken gemakkelijker is’ vertelt Maureen Völler, verenigingsmanager.
De eerste stappen naar een gezonde kantine
'Als leefstijlcoach vond ik het belangrijk dat we ook als vereniging bijdragen aan een gezondere omgeving’, vertelt Maureen. We vormden een kleine commissie en samen met Teamfit zetten we de eerste stappen om het aanbod in de kantine te verbeteren. De nadruk lag niet op het volledig schrappen van ongezonde snacks en drankjes, maar op het toevoegen van gezondere alternatieven’.
Gezond aanbod, stap voor stap
Rapiditas voerde veranderingen geleidelijk door. Frisdranken zoals Fristi en suikerhoudende Chocomel maakten plaats voor gezondere varianten zoals suikervrije Chocomel en Rivella. Naast de klassieke snacks biedt de kantine nu ook bruine broodjes met zalm, kipfilet en hummus aan. Gezonde drankjes worden prominenter in het zicht geplaatst, terwijl snoeprepen naar de achtergrond verdwijnen’.
‘Gezonde opties zoals fruit liggen op de bar. Ook zijn er waterkannen met citroen en munt gratis beschikbaar gesteld. En er zijn veel meer 0.0 biertjes te krijgen. We zien dat vooral bij de drankjes nu vaker wordt gekozen voor light-varianten en water’, zegt Maureen.
Uitdagingen
‘Uiteraard zijn er ook uitdagingen’, vertelt Maureen, ‘deze zitten hem voorin in de inkoop en voorraad’. ‘Fruit heeft alleen zin om aan te bieden als er activiteiten zijn. Ook voor de nieuwe broodjes moeten we de vraag en aanbod nog goed afstemmen. Sommige mensen kijken er juist naar uit om na hun tenniswedstrijd een broodje kroket te eten. Dit willen we dan ook niet helemaal wegnemen. Dus we denken dat het aanbieden van alternatieven voor nu de beste manier is.’
Gezonde en rookvrije toekomst
Daarnaast zet Rapiditas zich in voor een rookvrij sportterrein, wat past binnen de visie van de club om een gezonde en veilige omgeving te bieden aan jongeren en andere bezoekers. ‘Sporten en roken passen niet bij elkaar’, benadrukt Maureen. ‘We willen een omgeving creëren waarin gezond gedrag wordt gestimuleerd, niet alleen op het gebied van voeding, maar ook in hoe we omgaan met roken en alcohol’.
De vereniging blijft zich ontwikkelen en ziet het als haar missie om een gezonde leefstijl te bevorderen bij al haar leden. ‘Een ouder zei dat ze het fijn vond dat er geen Fristi en snoepzakjes meer zijn, dat maakt de discussie met een kind ook makkelijker’.
Tips voor andere (sport)kantines
Begin klein en ga gewoon aan de slag. Je zal zien dat kleine aanpassingen echt al wel een verschil maken. En je kan altijd bijsturen als dingen niet werken. Ook is het fijn als er een klein groepje mensen is dat zich hiervoor inzet. Ben niet te bang voor weerstand, mensen vinden verandering soms lastig, maar als dingen zo zijn, zijn ze er ook snel weer ok mee!’
Subsidie
Wist je dat de Gemeente Nijmegen een subsidie heeft om:
- Een gezonde sportkantine te ontwikkelen;
- Een rookvrije sportvereniging mogelijk te maken;
- Duurzaamheidsmaatregelen te onderzoeken.
Kijk hier voor meer informatie over deze subsidie, onder het kopje 'Stimuleren gezonde leefstijl'.
Omgeving
Voeding
Accommodatie
Leden
Artikel
De spelgecentreerde aanpak als uitgangspunt bij jeugdsport
Auteur Yannick Theloesen namens ROC Nijmegen - Sport & bewegen
Voor mijn masterthesis in de opleiding Sport- en Bewegingsonderwijs (Fontys Sport en Bewegen) heb ik onderzoek gedaan naar een spelgecentreerde aanpak binnen de opleiding Sport en Bewegen. Dit ontwerpgericht onderzoek draagt de titel:
De introductie van een spelgecentreerde aanpak binnen de opleiding Sport en Bewegen
De opleiding Sport en Bewegen werkt voortdurend aan het inspelen op actuele trends en ontwikkelingen vanuit het werkveld. Dit vertaalt zich in een heldere visie richting zowel studenten als partners. Mijn onderzoek is in bredere zin van waarde voor trainers en docenten die zich richten op spelonderwijs of spelsporten. Zoals Gwen Weeldenburg van Netwerk Teaching Games benadrukt: “Bij sportbonden krijgt spelend leren veel aandacht, maar er is nog veel winst te behalen bij sportverenigingen. Veel trainers schakelen te snel naar eindvormen of focussen zich te lang op techniekoefeningen, waardoor spelers onvoldoende leerzame en plezierige ervaringen opdoen. Dit kan leiden tot afhaken” (Sport Knowhow XL, z.d.).
In mijn onderzoek heb ik gekeken naar de toepasbaarheid van de spelgecentreerde aanpak binnen sportverenigingen. Het onderzoek vond plaats bij vijf grote verenigingen in de regio Nijmegen. De spelgecentreerde aanpak, ook wel bekend als spelenderwijs leren, is een bekende pedagogisch-didactische methode in de sportwereld. Door gebruik te maken van een mix van kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethoden, heb ik een onderwijsprogramma van 16 weken ontwikkeld in samenwerking met collega’s en het werkveld. Dit programma is in de praktijk getest en geëvalueerd met input van docenten, studenten en de verenigingen.
In Nederland blijven spelsporten een belangrijk onderdeel van de bewegingscultuur (NOC*NSF, 2022). Hoewel de bekende gezegdes 'jong geleerd is oud gedaan' en 'al doende leert men' hier van toepassing zijn, constateren Metzler en Colquitt (2021) dat de traditionele, technische instructiemethode nog steeds dominant is. Bij deze methode wordt ervan uitgegaan dat spelers eerst een bepaald technisch niveau moeten bereiken voordat ze aan het spel kunnen deelnemen. Nieuw onderzoek wijst echter op de beperkingen van deze aanpak, omdat geïsoleerde technische training zonder spelcontext vaak leidt tot een gebrek aan relevantie voor kinderen (Barba-Martín et al., 2020; Stolz & Pill, 2014). Het resultaat is dat studenten moeite hebben met het spelen van het spel in zijn volle complexiteit (Metzler & Colquitt, 2021).
Als alternatief op deze traditionele methode ontwikkelden Bunker en Thorpe (1982) het model 'Teaching Games for Understanding' (TGfU). Dit model richt zich op het ontwikkelen van zowel tactische als technische vaardigheden binnen een spelcontext, door gebruik te maken van aangepaste spelvormen.
Het TGfU-model bestaat uit zes stappen:
1.GAME – Het spel wordt geïntroduceerd en de basisregels en essentiële elementen worden uitgelegd.
2. GAME APPRECIATION – Studenten ontwikkelen begrip en waardering voor het spel, wat leidt tot meer betrokkenheid.
3. TACTICAL AWARENESS– De focus ligt op tactische vraagstukken en strategieën binnen het spel.
4. MAKING APPROPRIATE DECISIONS – Studenten leren de juiste tactische beslissingen te nemen tijdens het spel.
5. SKILL EXECUTION– Technische vaardigheden worden gecombineerd met tactische kennis in verschillende spelvormen.
6. PERFORMANCE – Studenten brengen hun kennis en vaardigheden in de praktijk en werken aan het verbeteren van hun spelprestaties.
Onderzoek heeft aangetoond dat dit model niet alleen de motivatie verhoogt, maar ook leidt tot meer spelinzicht en betere besluitvorming (Harvey, 2004).
Uit mijn onderzoek blijkt dat de spelgecentreerde aanpak bruikbaar en toepasbaar is voor zowel docenten als studenten in hun rol als lesgever. Het onderwijsprogramma biedt studenten de kans om zich te ontwikkelen als sporter én als lesgever, wat aansluit bij de visie van ROC Nijmegen en de opleiding Sport en Bewegen. De positieve ervaringen van studenten met deze methode kunnen direct doorwerken in hun stagepraktijk.
Ben jij benieuwd hoe je deze aanpak kunt integreren in jouw rol als docent, trainer of bij je vereniging? Of wil je meer weten over mijn volledige masterthesis? Neem gerust contact op via y.theloesen@roc-nijmegen.nl.
Training- & lesplan
De 6 SPEEL-Principes voor meer motivatie en plezier in sporten.
Auteur Tristan Boekestein namens De Beweegtrainer
De 6 SPEEL-PRINCIPES voor meer MOTIVATIE & SPEELPLEZIER!
Hoe zorg je ervoor dat kinderen meer motivatie en plezier ervaren tijdens het sporten en de training?
Uit praktijk & innovatie onderzoek naar de behoeften en wensen van sportende kinderen (6 - 12 jaar) kunnen we 6 SPEEL-PRINCIPES definiëren . Praktijkonderzoeken (N=135) tonen aan dat 60% van de kinderen een gebrek aan motivatie en plezier ervaren binnen het huidige trainingsaanbod.
Met De Beweegtrainer SPEEL Principes en Methode ervaren kinderen gemiddeld 20% meer (intrinsieke) motivatie en plezier. Praktijkonderzoek bevestigt deze inzichten. Ook linken we deze principes aan theoretische concepten zoals de STD-theorie (Deci & Ryan, 2000) en de flow-theorie (Csikszentmihalyi, 1975).
Het 6 SPEEL Principes-model vormt de basis voor de praktische invulling van mijn visie en methodiek.
Wil je meer inspiratie of voorbeelden uit mijn trainingen zien? Neem een kijkje op mijn inspiratieplatform op Instagram: @Beweegtrainer
Stuur een mail (beweegtrainer@gmail.nl) als je een preview wilt ontvangen over de uitleg van de SPEEL Principes. Hierin definiëren we de SPEEL Principes, laten zien hoe kinderen dit ervaren en geven tips voor trainers om dit toe te passen in hun eigen training!
Betrokkenheid
Training- & lesplan
Preventie
Motorische ontwikkeling
Bewegingsagogie
Bewegen
KaderMaatschappelijk
Organiseren
5-12 jaar
13-18 jaar
Artikel
Film (oefenstof, webinar, kennisclips)
Nieuw kennisplatform om sport toegankelijker te maken voor mensen met een beperking
Auteur Rinske Preijde namens Uniek Sporten
Hebben jullie het nieuwe platform al gezien?
Om er samen voor te zorgen dat (potentiële) sporters met een beperking geen extra obstakels ervaren is het kennisplatform Kennis over Sportondersteuning gelanceerd. Maak je beleid voor of werk je met deze doelgroep, bijvoorbeeld bij een gemeente, zorginstelling, sportorganisatie of onderwijsinstelling? Dit platform biedt jou de juiste informatie over het verkrijgen van sportvervoer, sporthulpmiddelen en financiële regelingen.
Maatschappelijk
Artikel
NYMA CUP
Auteur Menno van Megen
De cirkel is rond! Beide( Ronald en Menno)op het Kandinsky College (verschillende locaties) gezeten.
Menno is zelfs in 2006 van deze school afgestuurd! Ieder zijn eigen pad bewandeld, om nu jaren later andere te inspireren en motiveren! De bal als leidend voorwerp, de bal die ons weer terugbrengt naar deze plek, het had zo moeten zijn!
Terug in de tijd; 3 September 2019 markeert als een bijzondere dag voor vele mensen in Nijmegen. De dag dat wij onze droom achterna zijn gegaan. Nu exact 5 jaar later zijn wij een bedrijf met een enorm netwerk door heel Nederland. Een netwerk dat er voor zorgt dat onze doelgroep altijd in beweging en in contact blijft. Maar het allermooiste van een groot netwerk hebben is de diversiteit van alle mooie en bijzondere mensen die je daardoor ontmoet.
Noem ons de voorvechters voor deze doelgroep; een grote groep mensen die niet word gezien. Na jaren hard blijven werken, doorzetten en keihard blijven doortrappen tegen gesloten deuren; hebben wij nu vele deuren wijd open gezet voor deze mensen.
12 september 2024 markeert wederom als een bijzondere dag! De dag van een geweldige NYMA CUP, de derde editie, bij het Kandinsky College. Kortom, de NYMA CUP is veel meer dan alleen een voetbaltoernooi; het is een viering van gemeenschap, verbondenheid en de kracht van sport om levens te verrijken.
Wij hebben een enorm sterke positie gecreëerd in het sociaal domein. De weg van de meeste weerstand. Nooit gaven wij op! Wij zijn 1000 keer gevallen en op ons bek gegaan; maar wij zijn 1001 keer weer opgestaan. Hoe vaak je ook te maken krijgt met een tegenslag of teleurstelling, hoe vaak jij ook op je bek gaat; zorg dat ervoor dat je altijd net 1 keer vaker weer opstaat!
Het verhaal van FC NYMA BOYS en Dagbesteding NYMA is daarom ook onlosmakelijk verbonden met vele levensverhalen van ons!
WWW.DAGBESTEDINGNYMA.NL
Ons doorzettingsvermogen en zoektocht naar zingeving en verbinding hebben ons uiteindelijk gebracht waar we nu staan!
Betrokkenheid
Sociaal veiligTraining- & lesplan
Preventie
Motorische ontwikkeling
Bewegingsagogie
Schoppen, schieten en/of passen
Maatschappelijk
BMO Gamification, super mario trefbal
Auteur Pelle Willems namens Sportbedrijf gemeente Nijmegen
BMO, gamefication, Super Mario trefbal in het echt!
Wandelen, rennen en sprinten
Gooien en vangen
Bewegen
5-12 jaar
13-18 jaar
18+
Film (oefenstof, webinar, kennisclips)
Ter info: vouchers beschikbaar om bewegen in het dagelijks leven te stimuleren bij mensen met minder kansen.
Auteur Simon van Genderen namens HAN Sport en Bewegen
Het doel van deze oproep (vanuit ZonMw) is het wegnemen van obstakels bij de borging en/of opschaling van lokale beweeginitiatieven gericht op de doelgroep volwassenen met minder kansen. Hierdoor willen zij bijdragen dat volwassenen met minder kansen, meer gaan bewegen door de dag heen. Voor meer informatie zie: Vouchers om sport- en bewegen in het dagelijks leven te stimuleren bij mensen met minder kansen.
Organiseren
18+