Kennis & inspiratie (149 posts)
Netwerk: vraag & aanbod
Algemeen
Kennis & inspiratie
Gezonde leefstijl
Organisatie & beleid
Pedagogisch handelen
Vaardig in bewegen
Veilig sportklimaat
Events
Inspiratie events
Pedagogisch/didactisch
Betrokkenheid
Motivationeel
Ontwikkelingsgericht
Sociaal veilig
Training- & lesplan
Veilig sportklimaat
Grensoverschrijdend gedrag
Melden
Preventie
Vaardig in bewegen
Balanceren
Bewegingsagogie
Draaien en/of rollen
Dribbelen en/ of drijven met de voet
Duwen en of trekken
Glijden en/of rijden
Gooien en vangen
Klimmen/ klauteren
Motorische ontwikkeling
Ontwijken
Schoppen, schieten en/of passen
Slaan en/of stoten
Springen
Steunen
Stuiteren en/of dribbelen met de hand
Wandelen, rennen en sprinten
Zwaaien
Gezonde leefstijl
Bewegen
Omgeving
Positieve gezondheid
Slaap
Voeding
Organisatie & beleid
Accommodatie
Financiën
Kader
Leden
Maatschappelijk
Organiseren
Leeftijd
0-4 jaar
13-18 jaar
18+
5-12 jaar
Vorm
Artikel
Film (oefenstof, webinar, kennisclips)
Podcast
De basis van de beginnende lesgever
Auteur Yannick Theloesen namens ROC Nijmegen - Sport & bewegen
Waar begin je nou eigenlijk als je een beginnende lesgever bent? Er zijn zoveel punten waar je jezelf op kan focussen tijdens het geven van je trainingen. Gelukkig kan de beginnende lesgever snel progressie boeken om leukere en betere trainingen te geven!
Binnen de opleiding Sport en Bewegen hanteren wij binnen de beginnersfase (leerjaar 1) enkele criteria die wij als de basis van de lesgever zien, ongeacht het niveau van de lesgever. Als je binnen je vereniging of organisatie qua begeleiding in zet op deze criteria zou je ervoor kunnen zorgen dat de beginnende lesgever een stabiele(re) lesgever gaat worden. Daarbij is het dus belangrijk om als vereniging ondersteuning te bieden en te zorgen voor regelmatige coaching en feedback.
Hieronder vind je criteria die wij hanteren in de beginnerfase. Als je hier vragen over hebt of wil weten hoe je dit verder kan gebruiken in je eigen praktijk. Laat het mij even weten!
1. Presenteren
De lesgever straalt een professionele houding en vertrouwen uit richting de deelnemers. In diverse situaties toont hij of zij vakdeskundigheid aan.
Met gebruik van zowel verbale als non-verbale communicatie brengt de lesgever de boodschap over op een manier die past bij zijn of haar eigen stijl.
2. Begeleiden
De lesgever benadert de deelnemers met enthousiasme en respect.
Er worden duidelijke doelstellingen, regels en grenzen gecommuniceerd, waarbij ook de verwachtingen richting de groep helder worden uitgesproken.
3. Instructie geven
De lesgever vraagt op een passende manier de aandacht en weet deze doorgaans goed vast te houden.
Instructies worden duidelijk gegeven, ondersteund door een voorbeeld. Daarnaast worden tijdens de uitleg technische of tactische aandachtspunten benoemd.
4. Coachen en motiveren
De lesgever weet de deelnemers te enthousiasmeren en te motiveren om actief deel te nemen aan de oefenvormen.
Technische of tactische verbeteringen worden doorgegeven aan individuele deelnemers, met behulp van gerichte aanwijzingen en voorbeelden.
5. Organiseren van SB-activiteiten
De lesgever behoudt het overzicht en zorgt voor een veilige, intensieve en doelgerichte organisatie van de les.
De gekozen activiteiten sluiten goed aan bij het lesdoel, het niveau en de beleving van de deelnemers.
De lesgever gebruik van passende didactische werkvormen en zorgt voor een methodisch opgebouwde les.
6. Aanpassen van SB-activiteiten
De lesgever gebruikt het beschikbare materiaal efficiënt en verantwoord, en past samen met de deelnemers situaties tijdens de les aan.
Er wordt rekening gehouden met niveauverschillen, waarbij waar nodig differentiatie wordt toegepast.
Om de beleving, intensiteit of doelmatigheid te behouden, wordt er op passende momenten variatie aangebracht in de oefenvormen.
Technologie als beweegversneller: inspiratie en ideeën voor Nijmegen
Auteur Martijn van Hal namens iXperium Sport en Bewegen (HAN)
In de wereld om ons heen volgen technologische ontwikkelingen elkaar razendsnel op. In de sport hebben we vaak het gevoel dat we achter de feiten aanlopen. Terwijl AI, mixed reality en gamification in andere sectoren al volop worden toegepast, blijft de inzet ervan in sport en bewegen nog beperkt. Zowel in het (hoger) onderwijs als in het werkveld wordt deze kloof gevoeld.
Daarom pakte iXperium Sport en Bewegen de handschoen op: een plek creëren waar professionals uit de praktijk de nieuwste technologieën zélf kunnen ervaren, ermee kunnen experimenteren én samen kunnen leren hoe deze innovaties bijdragen aan een actieve, gezonde samenleving. Op initiatief van Rinske Preijde (gemeente Nijmegen) en in samenwerking met het iXperium vond een inspirerende sessie plaats met negen buurtsportcoaches van team Sportontwikkeling.
Technologie als kans: inzichten uit het iXperium
De middag startte met een presentatie van Bart van Gastel, programmamanager bij iXperium Sport en Bewegen. Hij nam de deelnemers mee in actuele ontwikkelingen op het snijvlak van sport en technologie. Denk aan virtual en mixed reality, AI, wearables, data en gamification. De centrale boodschap: technologie is geen doel op zich, maar kan — mits slim ingezet — mensen op verrassende manieren in beweging brengen.
Zelf ervaren in de Makerspace
Na de presentatie volgde een speels en interactief deel waarin de coaches zelf aan de slag gingen in de Makerspace van het iXperium. Ze maakten kennis met:
-
De interactieve NEX Playground
-
Een digitale bokszak die kracht meet
-
Fietsen met Zwift op een smart bike
-
Ervaren van Mixed Reality
-
De mogelijkheden van 3D-printen binnen sport en bewegen
Het directe ervaren van technologie zorgde voor nieuwe inzichten en ideeën over hoe deze innovaties kunnen landen in buurten en wijken.
Co-creatie met de doelgroep: ideeën voor jeugd en ouderen
Tijdens het afsluitende deel gingen de coaches aan de slag met de vraag: hoe kunnen we deze technologieën inzetten voor onze doelgroepen? Hieronder een greep uit de concrete ideeën:
Voor jeugd:
-
Interactief bewegen: gebruik van de NEX Playground en digitale bokszakken, gericht op spel en plezier.
-
Digitale speeltuinen: iPads en interactieve ‘pads’ met wekelijkse games die kinderen zelfstandig kunnen volgen. Hiermee wordt ook kansengelijkheid gestimuleerd.
-
Ontmoetingsplek Hatert als proeftuin: een nieuwe locatie waar jongeren, partners en de gemeente samen experimenteren met EGG (Esports, Gaming, Gamification).
Voor ouderen (35-65 jaar):
-
Mixed Reality thuis: een pilot voor werkende ouders in onder andere Nijmegen-Noord. Deelnemers kunnen thuis laagdrempelig technologie ervaren. Doel: draagvlak creëren en via uitleenservice toegankelijk maken.
Reflectie en vervolg
Deze bijeenkomst toont hoe groot de behoefte is aan toegankelijke innovatieplekken binnen het domein sport en bewegen. Door samen te werken — tussen gemeente, onderwijs en praktijk — ontstaan nieuwe perspectieven én praktische oplossingen.
iXperium Sport en Bewegen blijft zich inzetten als leer- en experimenteerplek voor professionals. Samen met partners zoals de gemeente Nijmegen bouwen we aan een toekomst waarin technologie mensen daadwerkelijk in beweging brengt.
Meer weten of samenwerken? Neem contact op via www.ixperium.nl.
Omgeving
Bewegen
Artikel
Subsidie kansen voor regenboog projecten!
Auteur Luuk Janssen namens Sportbedrijf gemeente Nijmegen
Laatste kans!
2025 is het laatste jaar met extra subsidie voor de regenboogagenda! Ook sport is een belangrijke pijler van deze regenboogagenda!
Doe tussen 25 april en 25 mei een aanvraag voor subsidie
Deze subsidie is bedoeld voor plannen die passen bij de doelstellingen van de Regenboogagenda 2021-2024. De regenboogagenda vind je in de bijlage van deze mail of op de website van de gemeente.
Upload je plan en begroting via het formulier op de website
De link naar de website: Subsidie lhbti+ projecten - Gemeente Nijmegen
Vanaf 25 april vind je het formulier en meer informatie op de website. Je kan tot en met 25 mei aanvragen. Je krijgt voor 1 juli 2025 antwoord over je subsidieaanvraag.
Voer je plan in 2025 uit
Dit is de tweede subsidieronde voor activiteiten/projecten in 2025. Het totaalbudget van deze subsidieronde is € 10.000. Dit is de laatste subsidieronde, na deze ronde houdt deze extra subsidie op.
Aanvragen die passen bij de 3 speerpunten van de Regenboogagenda krijgen voorrang
De speerpunten zijn Zorg & Welzijn, Veiligheid, en Biculturaliteit & lhbti+ (activiteiten voor biculturele lhbti+ personen, lhbti+ personen met een migratie-achtergrond, en lhbti+ personen van kleur).
Ken je mensen die interesse hebben?
Stuur dan deze mail/de link naar het aanvraagformulier vooral door naar geïnteresseerden in je eigen netwerk.
Heb je vragen?
Twijfel niet om contact op te nemen. Je bereikt me telefonisch via 06 1869 5178 of per e-mail via m1.wolf@nijmegen.nl
De belangrijkste punten op een rijtje
• Aanvragen kan van 25 april tot en met 25 mei
• De subsidie is voor plannen die passen bij de Regenboogagenda
• Je vraagt subsidie aan via het formulier op de website van de gemeente Nijmegen: Subsidie lhbti+ projecten - Gemeente Nijmegen
• Je krijgt voor 1 juli 2025 antwoord van de gemeente over je subsidieaanvraag
Need more information in English?
Reach out by calling +31 6 1869 5178 or by sending an e-mail?to m1.wolf@nijmegen.nl
Omgeving
Maatschappelijk
Ontmoet onze spelers op het ijs tijdens para ijshockey
Auteur Oscar de Kunder namens Para Nijmegen Devils
Ontmoet in deze serie korte video's ''Meet the Team'' van het para ijshockey team van de AHOUD Devils Nijmegen . De derde speler die je ziet in deze nieuwe video's over het para ijshockey bij de Devils is Roelof Burghoorn onze forward van ons team.
Wil je para ijshockey gratis een keer uitproberen via een proefles vanaf komend ijshockeyseizoen meld je dan nu alvast aan via onze nieuwe website Para Nijmegen Devils website
Betrokkenheid
Sociaal veiligTraining- & lesplan
Preventie
Motorische ontwikkeling
Positieve gezondheid
5-12 jaar
13-18 jaar
18+
Artikel
Film (oefenstof, webinar, kennisclips)
Podcast
Ontmoet de spelers van ons para ijshockey team
Auteur Oscar de Kunder namens Para Nijmegen Devils
Ontmoet in deze serie korte video's ''Meet the Team'' van het para ijshockey team van de AHOUD Devils Nijmegen . De tweede speler die je ziet in deze nieuwe video's over het para ijshockey bij de Devils is Bas Akkerman onze forward van ons team.
Wil je para ijshockey gratis een keer uitproberen via een proefles vanaf komend ijshockeyseizoen meld je dan nu alvast aan via onze nieuwe website Para Nijmegen Devils website
Betrokkenheid
Sociaal veiligTraining- & lesplan
Preventie
Motorische ontwikkeling
Positieve gezondheid
5-12 jaar
13-18 jaar
18+
Artikel
Film (oefenstof, webinar, kennisclips)
Podcast
Beweegconcepten voor een actief schoolplein
Auteur Demi van Rooij namens Sportbedrijf gemeente Nijmegen
Laat je inspireren en zet kinderen in beweging – ook buiten de gymles
Het schoolplein is zoveel meer dan alleen een plek voor pauze. Het is een waardevolle beweegplek waar kinderen spelenderwijs vaardigheden ontwikkelen, sociale interactie aangaan én plezier maken.
Steeds meer scholen ontdekken de kracht van beweegconcepten die makkelijk inzetbaar zijn tijdens of rondom de schooldag. Het vergt een visie en een aanpak, maar het levert zoveel op!
Er zijn veel inspirerende concepten in Nederland en hier lichten we er 4 uit. Ideaal als je aan de slag wilt met meer beweging op en rond het schoolplein!
2+1+2: beweegritme in de week
Dit Arnhemse model staat voor 2 uur gym, 1 uur pauzesport en 2 uur naschoolse sport. Het doel: elke schoolweek een evenwichtig beweegritme bieden.
Een mooi voorbeeld hiervan is de inzet van de Skills Box Kar van Decathlon, een mobiele sportkar vol materialen waarmee kinderen zelfstandig of begeleid aan de slag kunnen. Zo geef je met minimale middelen een enorme boost aan het plein!
https://www.decathlon.nl/B2B-Skillsbox_lp-9KVL63
https://www.sportbedrijfarnhem.nl/kennis-ondersteuning/voor-scholen/beweegconcept-2-1-2/
BeweegWijs
BeweegWijs is een bewezen concept dat het schoolplein indeelt in verschillende zones (rood, oranje, groen) met elk hun eigen spelvormen en uitdagingen. Onder begeleiding van leerkrachten, sportcoaches of bovenbouwleerlingen leren kinderen spelenderwijs samen spelen, bewegen én keuzes maken.
Het is overzichtelijk, stimulerend en eenvoudig in te zetten op vrijwel elk plein.
Pauzesport met spelleiders uit de bovenbouw
Een laagdrempelige én krachtige manier om het schoolplein actiever te maken: train bovenbouwleerlingen om pauzesport te begeleiden voor de onderbouw. Denk aan simpele spellen zoals tikkertje met variaties, circuitjes of balspelletjes. De jongsten bewegen meer, de oudsten ontwikkelen leiderschap en verantwoordelijkheid. Win-win!
Tip: gebruik herkenbare hesjes, eenvoudige spelkaarten of een vaste sportplek op het plein om structuur te bieden.
The Daily Mile
Een wereldwijd initiatief met een simpele insteek: elke dag 15 minuten rennen of stevig wandelen met de klas. Geen omkleedmomenten, geen ingewikkelde organisatie – gewoon naar buiten en gaan. Het helpt kinderen om fitter, alerter en meer geconcentreerd de dag door te komen.
Wil je stappen maken om het schoolplein krachtiger in te zetten tijdens of rondom een schoolplein?
Betrek ook de buurtsportcoach!
Vind hieronder en in de downloads nog uitgebreidere info en inspirerende leskaarten vanuit verschillende beweegconcepten
Jantje Beton https://jantjebeton.nl/wat-we-doen/buitenspeeltips
Gezonde school https://www.gezondeschool.nl/nieuws/toolkit-schoolpleinen-tips-om-kinderen-meer-te-laten-bewegen
Kenniscentrum sport & bewegen - https://www.kenniscentrumsportenbewegen.nl/producten/toolkit-schoolpleinen/
Buitenspeelkaarten - https://www.schoolmaterialen.nl/buitenspeelkaarten
Krajicek Playground - https://krajicek.nl/wat-we-doen/playgrounds/
FitOpSchool - https://www.familyfactor.nl/lespakket-fit-op-school-nzo
De Spelen- en Beweegbox - https://debeweegbox.nl/de-beweegboxen/
Bewegend leren op het schoolplein - https://www.boerplay.com/bewegend-leren-met-321start/
Ken jij nog meer inspirerende ideeën of concepten?
Samen maken we van elk schoolplein een plek waar beweging vanzelfsprekend is. We zijn benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
Deel jouw favoriete pleininitiatief door een reactie onder dit artikel.
Motorische ontwikkeling
Bewegingsagogie
5-12 jaar
Artikel
Balans trainen met technologie: hoe een digitale disc ouderen helpt bij valpreventie
Auteur Martijn van Hal namens iXperium Sport en Bewegen (HAN)
Vallen is een groeiend probleem onder ouderen in Nederland. Jaarlijks belandt één op de drie 65-plussers op de grond – met ernstige gevolgen voor zelfstandigheid, gezondheid en zorgkosten. In 2023 bezochten ruim 112.000 ouderen de Spoedeisende Hulp na een val, waarvan een groot deel met ernstig letsel zoals heupfracturen of hoofdletsel (VeiligheidNL, 2023). Valincidenten zijn verantwoordelijk voor bijna 6.700 sterfgevallen per jaar bij 65-plussers in Nederland. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat gerichte balans- en krachttraining het risico op vallen met 20-30% kan verlagen (Sherrington et al., 2019). De inzet van technologie, zoals digitale balansborden, kan de effectiviteit en motivatie verder versterken (Phelan et al., 2021; Van het Reve & de Bruin, 2014). In Nijmegen werd de MFT Challenge Disc getest binnen een bestaand beweegprogramma. Buurtsportcoach Saskia Gudde deelt haar ervaring.
In Nijmegen werken buurtsportcoaches, fysiotherapeuten en de GGD nauw samen aan valpreventie. In de wijk Hatert loopt de cursus In Balans, waarin ouderen (65+) onder begeleiding van een fysiotherapeut werken aan evenwicht, spierkracht en valvaardigheid. Dankzij samenwerking met het iXperium werd een nieuwe technologische tool ingezet: de MFT Challenge Disc, een digitaal balansbord dat real-time feedback geeft op de stabiliteit van de gebruiker. “We merkten meteen hoe enthousiast deelnemers werden van het spelelement,” vertelt Saskia Gudde, buurtsportcoach. “Voor veel mensen was het een bevestiging dat ze vooruit waren gegaan.”
Techniek als motivator
De disc werd laagdrempelig geïntroduceerd: twee-benige stand, niveau 1. Deelnemers stonden aan een aanrechtblad voor extra houvast, met de buurtsportcoach in de buurt voor veiligheid. De digitale interface maakte inzichtelijk hoe goed iemand zijn balans hield, en gaf een score na afloop. “Dat er een score kwam, werkte motiverend,” zegt Saskia. “Een deelnemer zei: ‘Een paar weken geleden had ik dit echt nog niet gekund!’ Dat maakt balans trainen niet alleen nuttig, maar ook leuk.” De fysiotherapeut die de cursus begeleidde zag extra mogelijkheden. Bijvoorbeeld om de disc te gebruiken als nulmeting aan het begin van de training, en als vergelijkingsmoment aan het eind. Zo kan voortgang tastbaar worden gemaakt voor deelnemers én professionals.
Tops en aandachtspunten uit de praktijk
Tops:
§ Snel inzetbaar en gebruiksvriendelijk – deelnemers begrijpen intuïtief wat de bedoeling is;
§ Breed inzetbaar – geschikt voor verschillende leeftijden en niveaus;
§ Motiverend – het spelelement en de scores zorgen voor betrokkenheid.
Tip:
§ De score houdt (nog) geen rekening met leeftijd of fysieke fitheid. “Een 80-jarige en een jonge sporter worden nu gelijk beoordeeld. Het zou mooier zijn als er een referentiekader op basis van leeftijd in zat.”
Samen technologie testen in de praktijk
Het experiment in Nijmegen laat zien hoe technologie eenvoudig kan worden geïntegreerd in bestaande valpreventieprogramma’s. Niet als vervanging, maar als aanvulling op wat al werkt. Deelnemers worden actiever betrokken, krijgen directe feedback en zien hun vooruitgang – wat het zelfvertrouwen en de motivatie versterkt. Bij het iXperium faciliteren we deze experimenten met uitleenmateriaal, advies en verbinding tussen praktijkpartners. Door samen technologie laagdrempelig uit te proberen, ontstaan er nieuwe inzichten én concrete toepassingen voor het werkveld.
Wil jij ook technologie inzetten voor valpreventie of vitaliteit in jouw gemeente of organisatie? Neem contact op via ixperium.sportenbewegen@han.nl – we denken graag met je mee. En kijk ook eens op linkedin: (1) iXperium Sport en Bewegen: overzicht | LinkedIn
Bronnen (APA-stijl)
Phelan, E. A., Mahoney, J. E., Voit, J. C., & Stevens, J. A. (2021). Assessment and management of fall risk in primary care settings. Medical Clinics of North America, 105(3), 457–471. https://doi.org/10.1016/j.mcna.2020.12.004
Sherrington, C., Fairhall, N. J., Wallbank, G. K., Tiedemann, A., Michaleff, Z. A., Howard, K., … & Clemson, L. (2019). Exercise for preventing falls in older people living in the community. Cochrane Database of Systematic Reviews, (1). https://doi.org/10.1002/14651858.CD012424.pub2
Van het Reve, E., & de Bruin, E. D. (2014). Strength–balance supplemented with computerized cognitive training to improve dual task gait and divided attention in older adults: A multicenter randomized-controlled trial. BMC Geriatrics, 14(1), 134. https://doi.org/10.1186/1471-2318-14-134
VeiligheidNL. (2023). Valongevallen bij ouderen – feiten en cijfers. Geraadpleegd op 21 maart 2025 via https://www.veiligheid.nl/valpreventie
Training- & lesplan
Balanceren
Bewegen
Maatschappelijk
18+
Artikel
Boek: Fit zonder Fratsen
Auteur Marie-Louise Verhees
Vijf stappen naar een gezonde leefstijl. Praktisch, helder en zonder fratsen!
Je wilt graag fitter worden, maar waar moet je beginnen? Hoe kan je dit het beste aanpakken? Met Fit zonder fratsen behandelen Joost Lodewikus, Tjieu Maas en Marie-Louise Verhees een aantal belangrijke thema's die te maken hebben met fitheid: lichaamsbeweging, gezonde voeding, krachttraining, stress en gedragsverandering. Hierbij putten de auteurs uit hun expertise en praktijkervaringen op het gebied van voeding, beweging en coaching.
Met dit boek leren ze de lezer stap voor stap gezonder te leven. Dankzij de overzichtelijke vijf pijlers die de auteurs aanhouden, bieden ze de lezer structuur. In duidelijke, begrijpelijke taal en met een scheutje humor wordt beschreven hoe je op eenvoudige wijze en met praktische handvatten aan de slag kunt om je leefstijldoelen te bereiken. Dit boek is uitgegeven door Uitgeverij Boekscout.
Wil je graag meer bewegen, gezond eten, minder stress ervaren en beter slapen, maar denk je dat je daarvoor uren in de sportschool moet zwoegen, op een hongerdieet moet en allerlei supplementen moet aanschaffen? Dan is dit het boek voor jou! Fit worden kan namelijk zonder fratsen. Joost Lodewikus, Tjieu Maas en Marie-Louise Verhees laten zien dat je zonder allerlei gekke fratsen je een stuk fitter kan voelen. Zij hebben daarvoor de richtlijnen die gelden voor een gezonde leefstijl vertaald in makkelijk te begrijpen tips en adviezen.
Over de auteurs
Joost Lodewikus werkt voor de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen bij de Academie Sport en Bewegen (HAN-ASB). Hij verzorgt onderwijs binnen de minor Voedings- en beweegcoach en de opleiding Associate Degree Ondernemende Leefstijlcoach. Daarnaast is hij leefstijlcoach en personal trainer.
Tjieu Maas (sportdiëtist en bewegingswetenschapper) werkt bij HAN-ASB, waar hij onderwijs verzorgt binnen de minor Voedings- en beweegcoach. In het verleden heeft Tjieu mensen met welvaartsziekten begeleid.
Marie-Louise Verhees (gezondheidswetenschapper) werkt bij HAN-ASB. Zij verzorgt onderwijs binnen de minor Voedings- en beweegcoach en begeleidt studenten bij hun afstudeerprojecten die gericht zijn op gezondheidsbevordering. Ook verzorgt zij trainingen voor professionals op het gebied van leefstijlcoaching.
Voeding
Bewegen
Slaap
Film (oefenstof, webinar, kennisclips)