Technologie als beweegversneller: inspiratie en ideeën voor Nijmegen
Auteur Martijn van Hal namens iXperium Sport en Bewegen (HAN)
In de wereld om ons heen volgen technologische ontwikkelingen elkaar razendsnel op. In de sport hebben we vaak het gevoel dat we achter de feiten aanlopen. Terwijl AI, mixed reality en gamification in andere sectoren al volop worden toegepast, blijft de inzet ervan in sport en bewegen nog beperkt. Zowel in het (hoger) onderwijs als in het werkveld wordt deze kloof gevoeld.
Daarom pakte iXperium Sport en Bewegen de handschoen op: een plek creëren waar professionals uit de praktijk de nieuwste technologieën zélf kunnen ervaren, ermee kunnen experimenteren én samen kunnen leren hoe deze innovaties bijdragen aan een actieve, gezonde samenleving. Op initiatief van Rinske Preijde (gemeente Nijmegen) en in samenwerking met het iXperium vond een inspirerende sessie plaats met negen buurtsportcoaches van team Sportontwikkeling.
Technologie als kans: inzichten uit het iXperium
De middag startte met een presentatie van Bart van Gastel, programmamanager bij iXperium Sport en Bewegen. Hij nam de deelnemers mee in actuele ontwikkelingen op het snijvlak van sport en technologie. Denk aan virtual en mixed reality, AI, wearables, data en gamification. De centrale boodschap: technologie is geen doel op zich, maar kan — mits slim ingezet — mensen op verrassende manieren in beweging brengen.
Zelf ervaren in de Makerspace
Na de presentatie volgde een speels en interactief deel waarin de coaches zelf aan de slag gingen in de Makerspace van het iXperium. Ze maakten kennis met:
Het directe ervaren van technologie zorgde voor nieuwe inzichten en ideeën over hoe deze innovaties kunnen landen in buurten en wijken.
Co-creatie met de doelgroep: ideeën voor jeugd en ouderen
Tijdens het afsluitende deel gingen de coaches aan de slag met de vraag: hoe kunnen we deze technologieën inzetten voor onze doelgroepen? Hieronder een greep uit de concrete ideeën:
Voor jeugd:
-
Ontmoetingsplek Hatert als proeftuin: een nieuwe locatie waar jongeren, partners en de gemeente samen experimenteren met EGG (Esports, Gaming, Gamification).
Voor ouderen (35-65 jaar):
Reflectie en vervolg
Deze bijeenkomst toont hoe groot de behoefte is aan toegankelijke innovatieplekken binnen het domein sport en bewegen. Door samen te werken — tussen gemeente, onderwijs en praktijk — ontstaan nieuwe perspectieven én praktische oplossingen.
iXperium Sport en Bewegen blijft zich inzetten als leer- en experimenteerplek voor professionals. Samen met partners zoals de gemeente Nijmegen bouwen we aan een toekomst waarin technologie mensen daadwerkelijk in beweging brengt.
Meer weten of samenwerken? Neem contact op via www.ixperium.nl.
26 weergaves
1 boks
0 reacties
Vaardig in bewegenGezonde leefstijlMotivationeel
Omgeving
Bewegen
Artikel