Poster-Motivatie.png

Een optimale ontwikkeling begint bij motivatie.

Auteur Age Scheper namens HAN Sport en Bewegen

Ieder kind verdient een optimaal ontwikkelingsklimaat in de sport. Dit is een voorwaarde om kinderen het plezier in sport en bewegen te laten ervaren en hen te helpen zich optimaal te ontwikkelen (Aelterman et al., 2017; Gagné, 2010). Bovendien moet elke trainer/coach ernaar streven dat zijn of haar sporters gemotiveerd zijn, plezier hebben, blijven zoeken naar verbetering, niet stoppen bij tegenslag en een prettige sfeer ervaren binnen trainingen. Traditioneel zijn trainingsprogramma's meer gericht op het verbeteren van fysieke, technische en tactische prestaties dan op mentale vaardigheden bij jeugdsporters (Cushion et al., 2003; Gilbert, 2017; Gould et al., 2006).

Motivatie is een onmisbaar element in de sportieve ontwikkeling van kinderen. Het drijft hen niet alleen om hun fysieke vaardigheden te verbeteren, maar helpt hen ook bij het ontwikkelen van belangrijke levensvaardigheden en het cultiveren van een gezonde levensstijl (Weingberg & Gould, 2019). Ouders, coaches en opvoeders spelen een essentiële rol bij het inspireren en ondersteunen van deze motivatie, zodat kinderen de vruchten kunnen plukken van hun inspanningen op het gebied van sport en lichamelijke activiteit (Weingberg & Gould, 2019). Intrinsieke motivatie is de innerlijke drang die mensen ertoe aanzet om een activiteit te ondernemen. Het wordt gekenmerkt door een gevoel van plezier, nieuwsgierigheid of een oprechte interesse in de taak. In tegenstelling tot extrinsieke motivatie, die afhankelijk is van externe factoren zoals geld of lof.

Als trainer/coach heb je de mogelijkheid om je trainingen zo te ontwerpen dat de kans op intrinsieke gemotiveerde sporters toe neemt. De Self-Determination Theory* (SDT) benadrukt drie psychologische basisbehoeften: autonomie, betrokkenheid en competentie (Deci & Ryan, 1985; 2000). Inzicht in deze behoeften, ook wel bekend als het ABC-tje, stelt professionals in het werkveld in staat om factoren te identificeren die de intrinsieke motivatie en het welzijn van individuen bevorderen of belemmeren. Zo kan het creëren van mogelijkheden om vaardigheden te ontwikkelen (competentie), het bevorderen van positieve sociale banden (betrokkenheid), en het bijdragen aan spelplezier (autonomie) een significante invloed hebben op de intrinsieke motivatie (Aelterman et al., 2017).


Voldoen aan de basisbehoeften van sporters tijdens je training is een cruciaal onderdeel voor een optimale ontwikkeling van sporters. Dat gunnen we elk kind. Benieuwd hoe jij je training zou vorm kan geven dat jouw sporters enorm gemotiveerd zijn en het maximale uit hun mogelijkheden leren halen? Op de HAN hebben we op basis van eigen onderzoek en kennis uit de literatuur een eigen aanpak ontwikkeld om dit te bewerkstelligen. De HAN bied cursussen aan op het gebied van mentale training en sportpsychologie voor trainers/coaches
https://www.han.nl/opleidingen/cursus/sportpsychologie/

https://www.han.nl/opleidingen/training/verdieping-sportpsychologie-en-mentale-training/

* Nederlands: Zelfbeschikkingstheorie (ZDT)

214 weergaves
 
2 boks
0 reacties
Vaardig in bewegenPedagogisch handelenOntwikkelingsgerichtMotivationeel
Betrokkenheid
Training- & lesplan
Artikel

Sport Community Nijmegen
Rosa de Limastraat 23
6543 JG Nijmegen

info@sportcommunitynijmegen.nl